27.06.2021
Moldova, Pride

Patru din cinci elevi LGBT din Ucraina merg la școală cu frică din cauza hărțuirii

Am fost agresat și umilit din cauza orientării sexuale, începând cu vârsta de 14 ani, când nu știam nimic despre orientarea mea sexuală”, a spus Maxim Anmeghichean, într-o discuție sinceră despre hărțuire, organizată în cadrul Pride Park, între membrii grupului de sprijin pentru părinții persoanelor LGBT+ și membrii grupului „Părinți Solidari”.

Maxim a povestit cum, fiind elev, a fost dus cu forța de trei tineri puțin cunoscuți, în scara unui bloc din apropierea școlii, forțat să se așeze în genunchi și să-și ceară iertare de la agresori, care îl amenințau că îl vor obliga să le facă sex oral. A fost salvat de la agresori de către diriginta sa, care l-a găsit datorită colegilor care au reușit să observe ce se întâmpla.

Părinții lui Maxim, prezenți la discuție au spus că au aflat câte ceva despre incident de la profesoară și au intervenit, dar fără a ști motivul agresorilor. Ei au mai spus că părinții află rareori despre bullying-ul la care le sunt supuși copiii.

În Republica Moldova nu este deocamdată o statistică care ar demonstra gravitatea situației în școli. Un studiu de acest gen a fost făcut, însă, în Ucraina în perioada 2019/2020 și a fost prezentat în cadrul discuției de către Marina Sevtsova, coordonatoare de proiect în cadrul organizației „TERGO”.

1700 de elevi de la 13 la 17 ani care au participat la studiul despre bullying din Ucraina se identifică ca persoane homosexuale, bisexuale, intersex sau persoane trans.

 Rezultatele cercetării au demonstrat că doar a cincea parte dintre elevii LGBT din Ucraina se simt în siguranță în instituțiile de învățământ. Restul tinerilor sunt amenințați periodic.

44% au spus că sunt hărțuiți din cauza orientării lor sexuale, iar 28%- din cauza expresiei de gen (felul în care își arată apartenența la un anumit gen). „Dar este important să menționăm că studiul nu include tinerii care nu se identifică ca persoane LGBT și totuși sunt hărțuiți de colegii și profesorii lor care îi consideră homosexuali”, a menționat Marina Sevtsova.

70% dintre adolescenți aud periodic fraze homofobe și transfobe de la colegii lor și

67% aud asemenea expresii de la profesori, administrația școlii și chiar de la psihologii școlari.

În același timp doar puțin peste 13 la sută dintre acești adolescenți hărțuiți informează angajații școlii despre ce li se întâmplă, pentru că nu au încredere că vor fi ajutați și le este frică că se va divulga orientarea lor sexuală. Neliniștea copiilor este îndreptățită de alte date ale studiului care arată că cei care li s-au adresat maturilor din școală nu au găsit o soluție a problemei, cel mai des fiind încurajați să nu atragă atenția la ce li se întâmplă, să încerce să vorbească singuri cu agresorul sau să-și schimbe comportamentul.

Ideea de a face un studiu în acest sens a apărut după intrarea în vigoare a legii pentru lupta cu bullying-ul din 2019. „Este o lege bună care prevede existența în școli a politicilor antibullying, prevede răspundere administrativă pentru angajații școlii în cazul în care un copil va fi supus hărțuirii. Datorită acestei legi au început să apară programe, traininguri gratuite pentru profesori, însă nimeni nu vorbea despre adolescenții LGBT, chiar dacă înțelegem bine că mulți oameni își conștientizează orientarea sexuală fiind elevi, sau chiar mai devreme. Rezultatele acestui studiu au devenit un instrument important pentru ca profesorii și Ministerul Educației să depășească frica de a pronunța sintagma adolescent LGBT, sau copil LGBT. În sfârșit problema a fost recunoscută, am încetat să ignorăm elefantul din odaie”, a declarat Marina Sevtsova.

Participanții la discuție au vorbit despre necesitatea desfășurării unui studiu similar și în Republica Moldova, unde situația elevilor LGBT este la fel de rea.

Discuția integrală poate fi găsită în format video pe pe pagina de Facebook a Centrului de Informații GENDERDOC-M, începând cu minutul 3.40.00.

 

 

Doina IPATII

Previous Următorul