14.05.2018
Moldova, Pride

Diana Guja: Comunicarea pentru comunitatea LGBT este o afacere personală

În câteva zile se va da startul celui de-al 17-lea Pride din Republica Moldova. Un Pride aniversar. În data de 8 mai curent, Centrul de Informaii Genderdoc-M  (GDM) a împlinit 20 de ani de activitate.

Campania de comunicare „Fără Frică”, lansată cu ajutorul agenției de PR „Fabrica de Imagine”, a fost una de succes pe parcursul a doi ani, iar în acest an, GDM și-a asumat în totalitate organizarea campaniei de promovare și a evenimentelor din cadrul Pride-ului, mai ales că din luna martie a angajat primul PR Manager al organizației. E vorba de Diana Guja, pe care publicul o cunoaște mai ales ca blogger și prezentatoare a emisiunii Optmart SRL.

Diana, ați decis să adăugați mai multă culoare și „iubire” campaniei din acest an. Înseamnă asta cumva că va fi mai multă distracție la marș? Nu vom mai merge în tăcere?  

În primul rând, vreau să mulțumesc colegilor de la GDM, care s-a implicat cu multă seriozitate în elaborarea conceptului campaniei din acest an. A fost o muncă de echipă, care, îndrzăsnesc să cred, a dat rezultate frumoase.

Ideea a fost să lansăm o campanie incluzivă și pentru persoanele heterosexuale. După ce doi ani la rând s-a vobit despre frică, am determinat oamenii să-și conștientizeze frica, să recunoscă că le este frică, și, în același timp, să-și învingă frica și să iasă la marș, anul acesta ne-am gândit să aducem o notă mai pozitivă, mai luminoasă. Dacă frica este una din emoțiile de bază care ne unește, dar care are puternice conotații negative, am zis să adaugăm și ceva pozitiv, valoare umană supremă – iubirea.

Deocamdată cred că nu avem motive de distracție. Ținând cont de nivelul de discriminare a comunității LGBT în Republica Moldova, frecvența cazurilor în care persoane LGBT sunt înjurate public, agresate, și ținând cont de faptul că politicienii își pot construi campanii electorale, promovând mesaje homofobe, vom merge în tăcere.

Teoretic iubirea e sentimentul care ne unește,  practic mesajele homofobe au început să apară odată cu lansarea campaniei.

Există acest mit, această părere greșită că orientarea sexuală alternativă (am auzit recent despre această formulare de la o psihoterapeută din România) este doar despre sex. Am asistat la unul dintre trainingurile pentru polițiști, organizat anual de către Centrul GDM și atunci când a venit timpul ca fiecare să-și spună impresiile despre training, după aproape doua zile de discuții și explicații, majoritatea spuneau ceva de genul: „Eu nu am nimic împotivă, dar de ce trebuie cineva să știe despre viața lor sexuală?”. Dar nu e vorba despre asta. Este, în primul rând despre sentimente, nu despre sex. Nu este despre faptul că îți place să faci sex cu un bărbat sau cu o femeie, este despre faptul că te îndrăgosteși de această persoană, vrei să întemeiezi o familie cu ea. Unii cred că doar persoanele heterosexuale au dreptul la sentimente și la dragoste, dar homosexualii nu au. Noi anul ăsta vrem să aducem în prim plan faptul că oamenii ăștia iubesc, așa cum se iubește toată lumea, indiferent de... Mesaj care se regăsește și în logotipul campaniei- Fără frică de iubire.

Povestește-mi și despre celelate simboluri ale campanei. De ce inimă, de ce roz?

Roz- e culoarea triunghiului din logotipul GDM. În timpul Germaniei fasciste, homosexualii erau însemnați cu triunghiul roz, așa precum evreii erau însemnați cu steluța galbenă. Noi am plasat inima în patratul ăsta negru folosit în campaniile anterioare.  Aveam patratul negru care era frică și uite a apărut inima care este iubirea- și care ocupă practic tot spațiul din patrat și frica rămâne foarte puțină. Avem și sloganul- „Unde e iubire, nu e loc de frică”. I-am lăsat și fricii, dar foarte puțin spațiu, cât să ne  ajungă fiecăruia pentru securiteatea personală.

Alt mesaj ar fi – Iubirea ne ajută să trecem peste frică. Mai există uneori și frica de iubire. Chiar și în cuplurile heterosexuale se întâmplă uneori mezalianțe- ea dintr-o familie tare bogată și el dintr-un mediu social sărac, diferențe de vârstă sau rase diferite și o familie care nu este de acord. Ideea este că, iarăși, unde este iubire, nu e loc de frică. Iubirea te ajută să treci peste toate momentele astea. Iubirea este pentru toată lumea. O persoană de altă culoare decât a noastră nu iubește altfel și nici un homosexual nu iubește altfel.

Este un mesaj pe care îl comunicăm și prin subiectele video pe care le difuzăm în cadrul campaniei, povești de iubire în care au fost anumite frici, povești de iubire care trec dincolo de erotism, cum ar fi iubirea de mamă sau iubirea față de bunica și cum acest sentiment te ajută de-a lungul vieții.

Am văzut și instalația de metal din centrul capitalei. Ce surprize ne mai așteaptă în această campanie?

Este o construcție metalică a hashtag-ului campaniei de comunicare – „Fără frică de Iubire”, cu o lungime de 4,5 metri și o înălțime de 1,5 metri. După refuzul primăriei de a o instala pentru câteva zile pe strada pietonală, am reușit s-o amplasăm în fața Apartamentului Deschis, care se află pe strada București, 68. Pentru asta mulțumim foarte mult organizației Oberliht, care ne-a salvat  în ultima clipă.

Vom mai avea o instalație undeva în centrul orașului, dar despre care publicul va afla detalii în ziua în care va fi amplasată.

Un eveniment nou va fi și cel din data de 17 mai, în cadrul căruia persoane heterosexuale vor povesti despre cum li s-a schimbat perspectiva asupra lumii, când au aflat că prietenii lor apropiați sau rudele sunt persoane LGBT. Programul Pride-ului este publicat pe pagina evenimentului Festivalul Moldova Pride și pe site-ul gdm.md, iar accesul la toate evenimentele din cadrul festivalului este gratuit.

Primăria a refuzat să amplaseze instalația din metal a campaniei, chiar dacă anul trecut a acceptat o instalație de gheață în PMAN. De ce crezi că a făcut acest pas înapoi?

Noi am primit refuzul abia vineri seara și cu foarte mare efort, asta în situația în care marți urma să lansăm campania și să invităm presa să vadă instalația. Când am discutat cu un angajat al Primăriei, acesta ne-a spus să sunăm luni dimineață, cu o zi înainte de lansarea campaniei, ceea ce mi s-a părut foarte iresponsabil din partea lor. Persoana responsabilă de comunicare de la Primăria capitalei a răspuns presei că nu cunoaște de ce nu ni s-a acceptat demersul. Nici Primarul interimar nu cunoaștea. Anul trecut campania fost organizată de o agenție, anul ăsta, însă, demersul a fost făcut de Centrul Genderdoc-M, poate ăsta este adevăratul motiv. Mi s-a părut foarte straniu motivul invocat- o dispoziției care spune că e interzisă amplasarea oricărei construcții publicitare. Dar în același timp, am putut admira cu toții instalația cu farfurioiul din centrul capitalei, pentru un eveniment culinar, care nu i s-a părut nimănui de la primărie- publicitate.

Să faci comunicare pentru comunitatea LGBT, nu e un lucru ușor în Republica Moldova. Care a fost motivația ta personală să te apuci de asta?

A fost o decizie destul de grea, recunosc. Când mi-am depus candidatura, cu o zi înainte de deadline, am înțeles că viața mea s-a schimbat. Pentru mine e o afacere personală, nu fac pur și simplu un job. Pe lângă motivația personală, bineînțeles că există și una profesională foarte clară. Să faci comunicare pentru o organizație LGBT în Moldova este o provocare.

Am observat că unii dintre cititorii blogurilor tale reacționează negativ, iar uneori chiar agresiv la informațiile despre comunitatea LGBT și decizia ta de a face comunicare pentru GDM. Doare?

Nu, absolut deloc. Este decizia mea, absolut asumată, și nu cred că datorez cuiva explicații. Și mă voi repeta - nu e un simplu job. Pentru mine există două valori esențiale, care se numesc „libertatea și demnitatea umană” și eu chiar cred în asta. Nu sunt cuvinte goale. Eu nu văd nicio disonanță că am început să fac comunicare pentru o organizație LGBT. Eu cred în ceea că toată lumea are dreptul să se iubească cu cine vrea, toată lumea are dreptul la viață privată și toată lumea are dreptul la opinie. Nu văd care ar fi conflictul. Am scris întotdeauna despre libertate, despre faptul că și copiii trebuie crescuți în libertate, despre faptul că există și persoane LGBT și ei au dreptul la aceeași libertate, demnitate umană, de care se bucură persoanele heterosexuale. Persoanele LGBT nu cer nimic în plus. Există stereotipul că persoanele gay vor privilegii. Nu, vor aceleași drepturi pe care le are toată lumea, inclusiv căsătoria.

Pentru echilibru, însă, trebuie să menționez că majoritatea celor care s-au exprimat în vreun fel asupra noii mele poziții la GDM, au făcut-o foarte frumos și mi-au urat curaj și perseverență. Și vreau să le mulțumesc și pe această cale.

Ce așteptări ai de la campania „Fără frică de Iubire”?

Așteptarea mea cea mare, chiar dacă știu că nu o să se întâmple anul ăsta sau în viitorul apropiat, este ca oamenii să-și caute de treabă, să înțeleagă ce înseamnă respect pentru viața altui om și pentru deciziile pe care le ia alt om. Homosexualitatea nici măcar nu este o decizie, este în tine, așa te naști. Și nimeni nu are dreptul să-ți spună cum trebuie să fii, ori că nu este corect. Dacă nu este corect din punctul tău de vedere, omul ăsta ce să facă, să se schinhgiuiască moral și fizic toată viața, ca să devină corect din punctul de vedere al majorității?

Îmi doresc să vină multă lume la marș. Eu sunt conștientă că nu putem cere de la oameni să-și schimbe în doar câțiva ani felul de a gândi, care a fost construit de multe generații înintea lor. E imposibil. Se face picătură cu picătură. Iar dacă anul ăsta în paharul înțelegerii lor o să se mai adauge o picătură, o să fie o victorie mare.

De ce crezi că o societate lipsită de homofobie ar fi o victorie, inclusiv pentru persoanele heterosexuale?

O societate în care nu există homofobie, în care toți oamenii sunt egali și liberi, indiferent de orientare, etnie, viziuni politice, statut social, este o societate în care fiecare trăiește mai bine. Dar în particular, tu, ca persoană heterosexuală, nu știi niciodată cum vor fi copiii tăi. Mai mult, se poate întâmpla să te trezești într-o zi și descoperi că nu ești chiar așa de heterosexual cum credeai. O societate în care începem a condamna o categorie a populației merge spre totalitarism. Să ne aducem aminte de Hitler. Oamenii se prind pe ideologii din astea în care cineva e mai bun și cineva e mai rău. Nu există mai buni și mai răi din punctul ăsta de vedere. Toți oamenii sunt egal.

Doina IPATII

Previous Următorul